Arduino Ders 2 (Sabit Değişkenler || Döngüler || switch case)

Arduino Ders 2: Sabit Değişkenler || Döngüler || switch-case

Arduino Ders 2: Sabit Değişkenler || Döngüler || switch-case

1. Giriş

Bu derste, Arduino'da kullanılan **sabit değişkenler**, **döngüler** ve **switch-case** yapılarının nasıl çalıştığını öğreneceğiz. Bu konular, Arduino programlamada temel yapı taşlarındandır ve çoğu projede sıkça kullanılır.

2. Sabit Değişkenler (Constants)

Sabit değişkenler, değerleri bir kez atandıktan sonra değiştirilemeyen değişkenlerdir. Arduino'da sabit değişkenleri tanımlamak için const anahtar kelimesi kullanılır. Sabit değişkenler, genellikle program boyunca değişmeyen değerleri saklamak için kullanılır.

Sözdizimi:


const tip sabitAdı = sabitDeğer;
    

Örnek olarak, bir LED'in bağlı olduğu pin numarasını sabit bir değişken olarak tanımlayabiliriz:

Kod Örneği


const int ledPin = 13;  // LED'in bağlı olduğu pin

void setup() {
  pinMode(ledPin, OUTPUT);  // LED pini çıkış olarak ayarlanır
}

void loop() {
  digitalWrite(ledPin, HIGH);  // LED'i yak
  delay(1000);  // 1 saniye bekle
  digitalWrite(ledPin, LOW);  // LED'i söndür
  delay(1000);  // 1 saniye bekle
}
    

Bu örnekte, ledPin sabit değişkeni kullanılarak, LED'in bağlı olduğu pin tanımlandı ve sabit bir değerle kullanıldı.

3. Döngüler (Loops)

Döngüler, belirli bir kod bloğunun tekrar tekrar çalıştırılmasını sağlar. Arduino'da 3 ana döngü türü vardır:

  • for döngüsü
  • while döngüsü
  • do-while döngüsü

for Döngüsü

for döngüsü, belirli bir şart sağlandığı sürece bir kod bloğunu tekrar tekrar çalıştırır. Döngü başlatılırken başlangıç değeri, koşul ve artış miktarı belirtilir.

Sözdizimi:


for (başlangıç; koşul; artış) {
  // Kod bloğu
}
    

Kod Örneği


for (int i = 0; i < 10; i++) {
  Serial.println(i);  // i değişkeninin değerini yazdır
}
    

Bu örnekte, i değişkeni 0'dan başlayıp 9'a kadar artacak ve her değeri seri monitöre yazdıracaktır.

while Döngüsü

while döngüsü, koşul doğru olduğu sürece kod bloğunu tekrar eder.

Sözdizimi:


while (koşul) {
  // Kod bloğu
}
    

Kod Örneği


int i = 0;
while (i < 10) {
  Serial.println(i);  // i değişkeninin değerini yazdır
  i++;
}
    

Bu örnekte, i değeri 10'dan küçük olduğu sürece döngü devam eder ve her değeri yazdırır.

do-while Döngüsü

do-while döngüsü, en az bir kez çalıştırılacak ve ardından koşul kontrol edilecektir. Koşul doğru olduğu sürece döngü devam eder.

Sözdizimi:


do {
  // Kod bloğu
} while (koşul);
    

Kod Örneği


int i = 0;
do {
  Serial.println(i);  // i değişkeninin değerini yazdır
  i++;
} while (i < 10);
    

Bu döngüde, önce kod bloğu çalıştırılır, ardından i değeri 10'dan küçük olduğu sürece tekrar eder.

4. switch-case Yapısı

switch-case yapısı, belirli bir değişkenin değerine göre farklı işlemler yapmamıza olanak tanır. Bu yapı, birden fazla if-else koşulunu tek bir yapıda kullanmanın yerine geçer ve daha okunabilir bir kod sağlar.

Sözdizimi:


switch (değer) {
  case seçenek1:
    // Kod bloğu
    break;
  case seçenek2:
    // Kod bloğu
    break;
  default:
    // Kod bloğu
}
    

Kod Örneği


int a = 2;

switch (a) {
  case 1:
    Serial.println("Bir");
    break;
  case 2:
    Serial.println("Iki");
    break;
  case 3:
    Serial.println("Uc");
    break;
  default:
    Serial.println("Geçersiz");
}
    

Bu örnekte, a değişkeninin değerine göre farklı çıktılar alınacaktır. Eğer a 1, 2 veya 3'e eşitse, ilgili mesaj yazdırılır. Aksi takdirde "Geçersiz" mesajı yazdırılır.

5. Sonuç

Bu derste, **sabit değişkenler**, **döngüler** ve **switch-case** yapısının nasıl çalıştığını öğrendik. Bu yapılar, Arduino projelerinde önemli rol oynar ve programlamanın temel yapı taşlarındandır. Döngüler ve koşullar, Arduino'nun dış dünyaya tepki vermesini sağlayan temel yapıları oluşturur. Sabit değişkenler ise, değerlerinin değişmemesi gereken verileri saklamak için kullanılır.

Yorum Gönder

0 Yorumlar