Arduino Ders 2: Sabit Değişkenler || Döngüler || switch-case
1. Giriş
Bu derste, Arduino'da kullanılan **sabit değişkenler**, **döngüler** ve **switch-case** yapılarının nasıl çalıştığını öğreneceğiz. Bu konular, Arduino programlamada temel yapı taşlarındandır ve çoğu projede sıkça kullanılır.
2. Sabit Değişkenler (Constants)
Sabit değişkenler, değerleri bir kez atandıktan sonra değiştirilemeyen değişkenlerdir. Arduino'da sabit değişkenleri tanımlamak için const anahtar kelimesi kullanılır. Sabit değişkenler, genellikle program boyunca değişmeyen değerleri saklamak için kullanılır.
Sözdizimi:
const tip sabitAdı = sabitDeğer;
Örnek olarak, bir LED'in bağlı olduğu pin numarasını sabit bir değişken olarak tanımlayabiliriz:
Kod Örneği
const int ledPin = 13; // LED'in bağlı olduğu pin
void setup() {
pinMode(ledPin, OUTPUT); // LED pini çıkış olarak ayarlanır
}
void loop() {
digitalWrite(ledPin, HIGH); // LED'i yak
delay(1000); // 1 saniye bekle
digitalWrite(ledPin, LOW); // LED'i söndür
delay(1000); // 1 saniye bekle
}
Bu örnekte, ledPin
sabit değişkeni kullanılarak, LED'in bağlı olduğu pin tanımlandı ve sabit bir değerle kullanıldı.
3. Döngüler (Loops)
Döngüler, belirli bir kod bloğunun tekrar tekrar çalıştırılmasını sağlar. Arduino'da 3 ana döngü türü vardır:
- for döngüsü
- while döngüsü
- do-while döngüsü
for Döngüsü
for
döngüsü, belirli bir şart sağlandığı sürece bir kod bloğunu tekrar tekrar çalıştırır. Döngü başlatılırken başlangıç değeri, koşul ve artış miktarı belirtilir.
Sözdizimi:
for (başlangıç; koşul; artış) {
// Kod bloğu
}
Kod Örneği
for (int i = 0; i < 10; i++) {
Serial.println(i); // i değişkeninin değerini yazdır
}
Bu örnekte, i
değişkeni 0'dan başlayıp 9'a kadar artacak ve her değeri seri monitöre yazdıracaktır.
while Döngüsü
while
döngüsü, koşul doğru olduğu sürece kod bloğunu tekrar eder.
Sözdizimi:
while (koşul) {
// Kod bloğu
}
Kod Örneği
int i = 0;
while (i < 10) {
Serial.println(i); // i değişkeninin değerini yazdır
i++;
}
Bu örnekte, i
değeri 10'dan küçük olduğu sürece döngü devam eder ve her değeri yazdırır.
do-while Döngüsü
do-while
döngüsü, en az bir kez çalıştırılacak ve ardından koşul kontrol edilecektir. Koşul doğru olduğu sürece döngü devam eder.
Sözdizimi:
do {
// Kod bloğu
} while (koşul);
Kod Örneği
int i = 0;
do {
Serial.println(i); // i değişkeninin değerini yazdır
i++;
} while (i < 10);
Bu döngüde, önce kod bloğu çalıştırılır, ardından i
değeri 10'dan küçük olduğu sürece tekrar eder.
4. switch-case Yapısı
switch-case yapısı, belirli bir değişkenin değerine göre farklı işlemler yapmamıza olanak tanır. Bu yapı, birden fazla if-else
koşulunu tek bir yapıda kullanmanın yerine geçer ve daha okunabilir bir kod sağlar.
Sözdizimi:
switch (değer) {
case seçenek1:
// Kod bloğu
break;
case seçenek2:
// Kod bloğu
break;
default:
// Kod bloğu
}
Kod Örneği
int a = 2;
switch (a) {
case 1:
Serial.println("Bir");
break;
case 2:
Serial.println("Iki");
break;
case 3:
Serial.println("Uc");
break;
default:
Serial.println("Geçersiz");
}
Bu örnekte, a
değişkeninin değerine göre farklı çıktılar alınacaktır. Eğer a
1, 2 veya 3'e eşitse, ilgili mesaj yazdırılır. Aksi takdirde "Geçersiz" mesajı yazdırılır.
5. Sonuç
Bu derste, **sabit değişkenler**, **döngüler** ve **switch-case** yapısının nasıl çalıştığını öğrendik. Bu yapılar, Arduino projelerinde önemli rol oynar ve programlamanın temel yapı taşlarındandır. Döngüler ve koşullar, Arduino'nun dış dünyaya tepki vermesini sağlayan temel yapıları oluşturur. Sabit değişkenler ise, değerlerinin değişmemesi gereken verileri saklamak için kullanılır.
0 Yorumlar