Arduino Ders 6 (2x 16 LCD Ekran)

Arduino Ders 6: 2x16 LCD Ekran

Arduino Ders 6: 2x16 LCD Ekran

1. Giriş

Bu derste, Arduino ile **2x16 LCD ekran** kullanarak metin yazdırmayı öğreneceğiz. LCD ekran, bilgiyi görsel olarak göstermek için çok yaygın kullanılan bir bileşendir. Bu ekranlar, genellikle iki satır ve on altı karakterden oluşan bir ekran sunar, ancak farklı türleri de mevcuttur.

2. 2x16 LCD Ekran Bacakları

Bir 2x16 LCD ekran, genellikle 16 bacakla gelir. Bu bacakların işlevlerini ayrıntılı olarak açıklayalım:

  • VSS: GND bağlantısı, ekranın toprak hattıdır.
  • VDD: 5V bağlantısı, ekranın güç hattıdır.
  • V0: Kontrast kontrolü, ekranın kontrastını ayarlamak için bir potansiyometre kullanılır.
  • RS: Register Select pinidir. Ekranda komut veya veri yazdırılacağını belirler. - 0 -> Komut gönderilir. - 1 -> Veri (karakter) gönderilir.
  • RW: Read/Write pinidir. - 0 -> Yazma işlemi. - 1 -> Okuma işlemi.
  • EN: Enable pinidir. Bu pinin yüksek olması, verilerin ekrana yazdırılmasını sağlar.
  • D0-D7: Veri pinleridir. Bu pinler, 8 bitlik veri iletimi için kullanılır.
  • A: Arka ışık + pinidir, ekranın arka ışığının güç kaynağıdır.
  • K: Arka ışık - pinidir, ekranın arka ışığının toprak hattıdır.

3. LCD Ekran Bağlantıları

Arduino'ya 2x16 LCD ekran bağlamak için aşağıdaki pin bağlantılarını yapmalısınız:

  • VSS -> Arduino GND
  • VDD -> Arduino 5V
  • V0 -> Potansiyometre ile kontrast ayarı yapılacak pin
  • RS -> Arduino pin 12
  • RW -> GND (Yalnızca yazma işlemi için)
  • EN -> Arduino pin 11
  • D4-D7 -> Arduino pin 5, 4, 3, 2 sırasıyla
  • A -> Arduino 5V (arka ışık için)
  • K -> Arduino GND (arka ışık için)

4. LCD Ekrana Metin Yazdırma

Şimdi, Arduino'ya bağlı LCD ekranda nasıl metin yazdıracağımızı göstereceğiz. LCD'yi kontrol etmek için Arduino'nun LiquidCrystal kütüphanesini kullanacağız. Bu kütüphane, LCD ekranlarla kolayca iletişim kurmamızı sağlar.

Kod Örneği


#include 

// LCD pin bağlantıları
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);  // RS, EN, D4, D5, D6, D7 pinleri

void setup() {
  lcd.begin(16, 2);  // LCD ekranın 16 karakter ve 2 satır olduğunu belirle
  lcd.print("Merhaba Arduino!");  // Ekrana yazı yazdır
}

void loop() {
  // Ekranda yazacak başka bir şey yok, sürekli aynı yazıyı gösterir
}
    

Bu basit kod örneğinde, **"Merhaba Arduino!"** metnini LCD ekrana yazdırıyoruz. lcd.begin() komutu, LCD'nin boyutunu (16x2) ayarladıktan sonra, lcd.print() komutu ile metin ekrana yazdırılır.

5. LCD Ekrana Değişken Yazdırma

Şimdi, bir değişkenin değerini LCD ekranda nasıl göstereceğimizi inceleyelim. Bu örnekte, bir sayaç değişkeni kullanarak sayacın değerini ekranda göstereceğiz.

Kod Örneği


#include 

// LCD pin bağlantıları
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2);

int sayac = 0;

void setup() {
  lcd.begin(16, 2);  // LCD ekranı başlat
}

void loop() {
  lcd.clear();  // Ekranı temizle
  lcd.setCursor(0, 0);  // İlk satıra yerleştir
  lcd.print("Sayac: ");  // "Sayac: " yazdır
  lcd.print(sayac);  // Sayacın değerini yazdır
  sayac++;  // Sayacı artır
  delay(1000);  // 1 saniye bekle
}
    

Bu örnekte, **sayac** adlı bir değişkenin değeri LCD ekranında sürekli olarak gösterilir. Her saniye sayacın değeri artırılır ve ekrana yazdırılır. lcd.setCursor() fonksiyonu, yazının hangi satırda ve hangi sütunda başlayacağını belirler.

6. Sonuç

Arduino ile 2x16 LCD ekran kullanarak çok çeşitli projeler gerçekleştirebilirsiniz. Bu derste, LCD ekranın bacaklarını ve nasıl bağlanacağını öğrendik, ayrıca ekrana metin ve değişken yazdırmayı gösterdik. Bu bilgileri kullanarak daha karmaşık projeler geliştirebilirsiniz.

Yorum Gönder

0 Yorumlar